Muziektheater Hollands Diep Nieuwsbrief 29
 
Beste Vrienden,

Heftige herfststormen zijn over Hollands Diep getrokken.
Na een succesvolle performance Kurt Weill on stage voor de opening van de gerestaureerde schouwburg Kunstmin in Dordrecht (begin november) kwamen we in zwaar weer.
Voor het eerst in ons bestaan moeten wij een nieuw project uitstellen, omdat het niet gelukt is om de financiering op tijd rond te krijgen.

Gilgamesj, Superheld! de familievoorstelling voor iedereen vanaf 8 jaar en de bijhorende projecten, met kinderen en publiek, is van het voorjaar 2015 verschoven naar het najaar 2015.
Ondanks bijdragen van landelijke cultuurfondsen, waaronder het VSBfonds en de gemeente Dordrecht, missen we nog een kwart van het budget: € 40.000,00.
Klik hier voor een korte beschrijving van de voorstelling en het participatieproject.
Het hele project is een coproductie met Silbersee (voormalige Vocaallab, met wie we eerder samenwerkten).

Een deel van het geld was al aangevraagd, maar we hebben hier nog geen reactie op gekregen. We hopen hiervan ca. € 7.500,00 te ontvangen.
Maar voor het overige geld moeten we snel nieuwe financiers zien te vinden. Dat zijn:
• Nieuwe culturele fondsen
• Sponsor bijdragen
• Crowdfunding
• Privégiften
• Wonderen

U kunt ons helpen!

Sponsors vinden blijkt in de sector podiumkunsten verre van eenvoudig, maar we moéten naast fondsen toch steun zien te vinden uit andere bronnen. Vandaar dat er een stevig sponsorplan in de maak is.
U kunt als donateur ons hierbij helpen, als u zelf een ingang hebt bij een bedrijf, groot of klein en voor ons een deur kan openen naar een eerste contact daarmee.
Maar misschien hebt u alleen een idee voor een sponsor: elk idee is zeer welkom.

Crowdfunding: via onze site is een crowdfundingsactie gestart en u kunt dat bekijken en doorsturen naar uw contacten. We willen hiermee het bedrag ophalen van € 4000,00. We hebben positieve ervaring opgedaan met crowdfunding voor de vorige productie van Boris Godoenov. Klik hier voor de actie. 

Privégiften: soms zijn er mensen, die een eenmalige gift willen doen. Het kan zijn, dat u mensen treft, die verlangend uitzien naar zo’n unieke mogelijkheid!

Wonderen: die kunnen we niet organiseren, maar hopen kan altijd!

Wij delen deze terugslag in de financiering met vele collega-instellingen in de Kunstsector en vooral bij de Podiumkunsten. Door alle bezuinigingen op dat gebied is het aantal aanvragen bij culturele fondsen uitgegroeid tot een ware tsunami en worden toezeggingen dus steeds schaarser.

Wij merken, dat mensen vaak geen idee hebben, hoeveel een project als Gilgamesj kost.
De kosten voor het project bedragen circa € 160.000. Voor ons is dit relatief een
lage begroting; we hebben de kosten zo beperkt mogelijk gehouden, voor zover dat nog verantwoord was.

Waar gaat al dat geld inzitten?

Om u een idee te geven:

De inkomsten

De opbrengsten uit de kaartverkoop zijn bij geen enkel podium dekkend. Bij muziektheater en opera (altijd dubbele bezetting, musici én zangers) is het normaal dat de opbrengst van de kaartverkoop 15-20% van de kosten dekt! Theater maken is handwerk en kost heel veel tijd en dus geld, zelfs met lage honoraria zoals bij ons.
Wie kopen onze kaartjes? We ontdekten, dat vele van u niet weten, dat ons publiek voor ca. 2/3de uit het héle land komt en voor 1/3de uit de regio.
De kaartverkoop. De prijzen van de tickets kunnen door de economische crisis echt niet hoger, en al helemaal niet voor publiek met kinderen. Nu kost een kinderkaartje €10,00. Maar er is ook een combi ticket van €27,50 voor 1 volwassene + 1 kind. (prijzen nog onder voorbehoud)

De Kosten

De kosten: 75 % voor honoraria!
Er werken ca. 35 professionals mee, voor een gemiddelde periode van ruim 3-4 maanden. Vaak nog langer. Ook geld werven kost tijd. De geldwerving is al in het voorjaar van 2014 begonnen. Subsidieaanvragen nemen zeer veel tijd in beslag, zowel om ze te maken als de wachttijd van de antwoorden hierop (vaak 3-4 maanden). Er wordt een nieuwe compositie gemaakt en een nieuwe tekst geschreven. Er zijn 23 repetities, 7 voorstellingen. regie, decor, kostuums, licht en geluid worden ontworpen, gemaakt en uitgeprobeerd. Repetitoren (piano, directie) repeteren de productie voordat de musici van de uitvoering erbij komen. De productie moet aan de gang gezet, gecoördineerd en aangestuurd, PR bedacht en uitgevoerd, en nog veel en veel meer…Daarnaast zijn er ook nog de voorbereidingen en uitvoering van de participatie projecten!

25% zijn kosten voor decor, kostuums, licht, productie, reiskosten, verzekeringen, huur Machine3 voor de repetities, marketing/PR, fotografie, filmopname, kantoorkosten, overheadkosten staf en tijdens de repetities is er koffie en thee en koken we voor de avondrepetities warme maaltijden.

We moeten uiterlijk half april opnieuw de beslissing GO of NO GO geven. Help ons naar GO.

Klaagliedjes
Deze succesvolle voorstelling van 2013 proberen we in reprise te brengen in 2015. We hebben al 7 opties gekregen van Odeon Zwolle, Stadschouwburg Leiden, Amsterdam de Roode Bioscoop, Muziektheaterfestival A’dam (2x) en in Dordrecht (2x). Omdat één van de zangeressen ziek werd, hebben we een vervangster gezocht en moeten we dus opnieuw fiks repeteren. Dat kost extra geld.
Bovendien blijkt, dat bijna geen podium de werkelijke kosten van een voorstelling meer kan betalen en moet ook daarom subsidie worden aangevraagd. In januari dienen we een aanvraag in voor een reprise subsidie van ca. €13.000.

DANK! Wij danken u allemaal voor uw zo gulle donaties dit jaar en uw grote betrokkenheid! Dat geeft ons moed en nieuw doorzettingsvermogen.

Wij nemen afscheid van dit turbulente jaar, met zijn grote internationale stormen en de kleine Hollands Diep stormen en wensen u een verfrissend en goed nieuw jaar toe.

Namens bestuur en medewerkers, Cilia Hogerzeil
 
  Voor wie nog niet de donateurs bijdrage 2014 heeft gestort: Donateurs zonder automatische incasso: Heel GRAAG vóór 31 dec. 2014. IBAN NL19 INGB000 1329354


















































































Aan- en afmelden voor deze nieuwsbrief