Bij Muziektheater Hollands Diep werken we met hart en ziel aan de ontwikkeling van jonge talenten en van het locale en regionale makersklimaat. We zijn altijd op zoek naar talent wat bij ons de professionele deskundige begeleiding krijgt om zich verder te ontwikkelen. Twee voorbeelden:

Muziektheater Hollands Diep-prijzen uitgereikt

Begin deze maand konden we maar liefst zes Muziektheater Hollands Diep-prijzen uitreiken aan de jonge finalisten van het ToBe Solistenconcours. De prijswinnaars volgen binnenkort een masterclass podiumpresentatie bij ons in het Energiehuis. We kijken al uit naar de komst van Mats, Salomé, Davy, Ellis, Anna en Min!

Twee Moving Talents ontwikkelen nieuw project

We zijn écht trots op de Dordtse talenten Jessica Stakenburg en Pieter Kooiman! Jessica en Pieter waren eerder als Moving Talents betrokken bij onze zomerschool, bij La Serva Padrona en bij de stadsopera MARIA keizerin van Dordt.  

Twee jonge Dordtse artiesten aan het werk bij het Moving Talents-programma van Hollands Diep: Alt-Mezzosopraan Jessica Stakenburg in het kostuum van scenograaf Pieter Kooiman.

Inmiddels ontwikkelen we samen met hen een volgend avontuur: De Profeet, op basis van een opera uit 1850 over het leven en de dood van Jan van Leiden. Het is een bloedstollend verhaal losjes gebaseerd op het leven van Jan van Leiden. We zijn nieuwsgierig naar de kantelmomenten waar idealisme overgaat in  fanatisme en waar fanatisme uitmondt in terrorisme. Er zijn veel associaties met ons eigen tijdsgewricht te maken én: de opera begint in 1530 in Dordrecht (!) waar Berta, de vriendin van Jan van Leiden, vandaan komt en – zoals dat gaat in de opera: bezongen wordt, in dit geval als het leukste meisje van Dordrecht.

“Van de meisjes van Dordrecht, is Berta de leukste” uit het libretto van Le Prophète.

Maar er is méér wat Dordrecht verbindt met dit stuk: Waarom koos componist Meyerbeer er voor om de 1e akte in Dordrecht te plaatsen? Wat maakte dat hij de voorkeur gaf voor de setting aan het water, met de vele molens op de achtergrond? Dat zou best wel eens de Dordtse schilder Ary Scheffer kunnen zijn. Hij maakte deel uit van de inner circle van de componist en zijn sterzangeres Pauline Viardot, die hij ook vaak heeft geschilderd. We weten dat Ary betrokken was bij de totstandkoming van de première in Parijs… 

In maart reizen we af naar de Franse hoofdstad om daar in het woonhuis en de bibliotheek van Scheffer een aantal dagen onderzoek te doen naar (de Dordtse wortels van) Meyerbeers grande opéra De Profeet. 

We dromen van een samenwerking met het Dordrechts Museum, dè schatbewaarder van niet alleen vele Scheffer-schilderijen, maar bijvoorbeeld ook van de inrichting van zijn atelier… Wordt vervolgd! 

Sterzangeres Pauline Viardot, als solist betrokken bij de eerste productie van De Profeet, hier geschilderd door haar goede vriend, de Dordtse schilder Ary Scheffer.

Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Benieuwd hoe de ontwikkelingen achter het toneel eraan toe gaan? Iedere maand versturen wij de nieuwsbrief met nieuws, updates en unieke kijkjes achter de schermen. 

Je bent succesvol geabonneerd!