David was in Parijs waar hij onderzoek deed naar de vriendenclub rondom de Dordtse schilder Ary Scheffer, de Spaanse zangeres Pauline Viardot en de Franse componist Giacomo Meyerbeer. Hij begon met een bezoek aan het woonhuis van Ary Scheffer, waar hij oog in oog stond met de schilder én met de door hem veel geschilderde Pauline Viardot. De sterzangeres die samenwerkte met componist Meyerbeer aan de ‘Grande Opéra’ Le Prophète.

In Ary Scheffers huis kwam die hele vriendengroep vanuit de daar bewaarde objecten springlevend naar voren. Aanvullend onderzoek in de Bibliothèque Nationale de France versterkte dat: David vond composities van Viardot opgedragen aan zowel Ary Scheffer als Giacomo Meyerbeer, maar bijvoorbeeld ook een aantal liederen van Franz Liszt die hij aan Ary Scheffer opdroeg.

Tot slot vond hij het oorspronkelijke decorontwerp uit 1849 van de Dordtse akte uit Le Prophète en moest direct denken aan de plek in Dordt waar David iedere werkdag de Noordendijk beklimt op weg naar de MHD-studio’s in het Energiehuis!

Oog in oog met de Dordtse schilder Ary Scheffer en met zijn portret van sterzangeres Pauline Viardot.

Pauline Viardot, getekend door George Sand, die ook deel uitmaakte van de vriendenclub rond Ary Scheffer.

In de tuin van sterzangeres Pauline Viardot en in de straat gewijd aan haar goede vriend, de componist Giacomo Meyerbeer.

Compositie van Pauline viardot, opgedragen aan componist van Le Prophète Giacomo Meyerbeer.

Compositie van Pauline Viardot, opgedragen aan de Dordtse schilder Ary Scheffer.

Ary Scheffers portret van Franz Liszt (detail).

Drie liederen van Frans Liszt, opgedragen aan Ary Scheffer (fragment).

Links het decor van de Dordtse akte uit Le Prophète 1848 in Parijs, rechts een vergelijkbaar beeld uit Dordrecht 2023.

Münster

Zakelijk leider Andrew van der Ven volgde de voetsporen van Jan Beukels, ofwel Jantje van Leiden, de hoofdpersoon van Le Prophète,  tot in Münster, waar kleermaker en zanger Jan – zich ontwikkelend van idealist, via fanatist tot terrorist  – een tijdje de alleenheerschappij uitoefende over zijn zelf uitgeroepen heilstaat, het Wederdopersrijk. Na de val van Münster werd hij opgepakt en werd hij maandenlang door de streek getransporteerd als geketende ‘dansende beer’ aan het volk getoond. Daarna volgden martelingen en zijn executie, waarna zijn lichaam en die van twee van zijn handlangers nog een halve eeuw in kooien aan de buitenzijde van de kerk werden opgehangen… Die kooien hangen daar nog steeds ter afschrikking van fanatici die er op uit zijn hun dromen waar te maken. De onderstaande foto werd door Andrew afgelopen week gemaakt.

Berlijn

Vanwege de voorgenomen samenwerking met het Dordtse Ars Musica was David in Berlijn op zoek naar de familie Mendelssohn, en met name naar de muzikale vrouwelijke telgen van het geslacht wat we kennen vanwege de joodse filosoof Moses Mendelssohn en zijn kleinzoon de pianist, componist en dirigent Felix Mendelssohn. In het Mendelssohnhuis aan de Jägerstrasse sprak David met een enthousiaste medewerkster die hem veel nieuws wist te vertellen over de kunstenaars in deze Bankiersfamilie.

David was vooral nieuwsgierig naar de zus van Felix: Fanny, net als haar broer wonderkind en misschien nog wel een betere pianiste dan Felix. Hoe kon het dat Fanny net als haar broer zo goed werd opgeleid? Hoe kon het dat zij géén openbare optredens kon realiseren? Waarom werd de meeste van haar muziek tijdens haar leven niet onder de naam van haar beroemde broer uitgegeven?

Over de opvoeding van de vrouwelijke musici uit het geslacht Mendelssohn is veel te vertellen: dat gebeurde onder meer door zonen en kennissen van Bach! Is er misschien een doorgaande Bachlijn te te construeren binnen het Mendelsohn-geslacht die van Johan Sebastian rechtstreeks bij Mendelssohn uitmondt?

We werken met overgave aan een script voor de Ars Musica-productie WONDERKIND FELIX én aan de contouren voor een later Ars-Musica-project rond zijn zus Fanny. Daarnaast aan het verhaal over de Dordtse Ary Scheffer en zijn cirkel in Parijs, wat leidde tot de aanwezigheid van Dordrecht in Meyerbeers opera Le Prophète.

Zo ligt onze nieuwsgierigheid naar unieke Dordtse verhalen en ons onderzoek naar de bronnen daarvan, steeds aan de basis van onze projecten.

Aanbellen in Berlijn bij het Mendelssohn-huis.

Oog in oog met Fanny Mendelssohn.

Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Benieuwd hoe de ontwikkelingen achter het toneel eraan toe gaan? Iedere maand versturen wij de nieuwsbrief met nieuws, updates en unieke kijkjes achter de schermen. 

Je bent succesvol geabonneerd!