Achnaton

Speelperiode: oktober 2001

Achnaton. Een opera over de beroemde farao Achnaton (1353-1136 v Chr.), die bekend is geworden als ‘de eerste monotheïst in de geschiedenis’, maar ook als echtgenoot van de beeldschone Nefertite.

De jonge gedreven koning brak met de eeuwenoude tradities van zijn vaderen en stichtte een nieuwe stad, waarin hij zijn idealen zichtbaar maakte. Maar het verzet van de conservatieve politici en geestelijkheid werd te groot. Hij werd verjaagd en zijn stad veranderde in een ruïne. Opgravingen in de 19e eeuw brachten pas zijn bestaan aan het licht en tot op heden hoort hij tot de bekendste en meest intrigerende vernieuwers van onze cultuurgeschiedenis.

Het team

Compositie: Philip Glass
Libretto: Philip Glass i.s.m. Charlom Godman, Robert Israel, Richard Riddel, Jerome Robbins
Dirigent: Neal Stulberg
Orkest: Balletorkest Nederland
Regie: Cilia Hogerzeil

Locatie: Containertheater, ontworpen voor deze productie door architectenburo HET

Bouw: BAM aannemers

Regie/toneelbeeld: Cilia Hogerzeil
Choreografie: Nils Christe
Koordirectie: Niels Kuijers
Projectleider: Karol van Bastelaar
Zakelijke leiding: Ard Verkerke
Productieleider: Mabel Hietbrink
PR: Conny Yap
Sponsorwerving: Willeke van Laar
Regie-assistent: Misja van Baaijen
Secretariaat: Corinne Missaar
Fotografie: Fransje Diekmann
Website: Jan Speelpenning
Bouwmeester/ decor: Frans den Houter
Video: Eddy Seesing
Kostuums: Ineke Vink
Requisieten: Lory Caldarella
Vertaling: Rob Bloemkolk
Licht: Roland van Meel
Grime: Marjan van Geene
Pianorepetitor: Caecilia Boschman
Tweede Pianorepetitor: Jacco Lamfers

Zangers Achnathon
Achnathon: Steve Dugardin countertenor
Nefertite: Marion van den Akker alt
Tye: Claudia Patacca sopraan
Horemheb: Peter Arink bariton
Aye: Gert-Jan Alders bas
Amon: Bernard Loonen tenor

Amenhoteb, spreekrol:
Jeroen Gunning

Dochters van Achnathon:
Leonore Engelbrecht sopraan
Jenny Haisma sopraan
Anitra Jellema sopraan
Noa Frenkel alt
Mieke van Laren alt
Martine Straesser alt

Koor:
SATB: 15 S, 13 A, 9 T, 14 B.

Recensies

NRC
“poëtische bewegingen”
“… binnen de getrouwe weergave van het verhaal is elk detail in de regie van Cilia Hogerzeil zichtbaar liefdevol uitgewerkt…”
“… muzikaal beidt Achnaton een staalkaart van Glass” muziekale handelsmerken.”
“…zeer origineel in de harmonie tussen klank en beeld zijn de schommelbankjes …”

Trouw
“Farao tussen de zeecontainers” “… regisseur Cilia Hogerzeil verplaatste het mythische water van de Nijl waarover de doden werden vervoerd en het papyruslandschap van het oude Egypte naar de Hollandse Delta.”

Volkskrant
“(…) videobeelden vormen een prachtige verbinding met de werkelijke wereld”
“… de schommelbootjes (…) leveren het perfecte visuele complement van de muziek die immers ok voortdurend beweegt zonder van zijn plaats te komen…”

De Dordtenaar
“…productie raakt releatief breed publiek…”
“…zelfs een langsdenderende trein kan de betovering van de voorstelling niet verstoren…”
“… volmaakte symbiose van literatuur, muziek, drama en beeldende kunst…”

Rotterdams Dagblad
“…Steve Dugardin zingt een bevlogen Achnaton…”
“…deze Achanton is net zo groots en meeslepend als de Egyptische ceremonieën van vroeger moeten zijn geweest …”
“… combinatie tussen muziek en beeld is afwisselend krachtig en dromerig…”